Al halverwege! - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Franka Bongard - WaarBenJij.nu Al halverwege! - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Franka Bongard - WaarBenJij.nu

Al halverwege!

Door: frankainuganda

Blijf op de hoogte en volg Franka

02 Juni 2010 | Oeganda, Jinja

Hallo iedereen!

Hier volgt weer een verhaaltje van de afgelopen tijd in Uganda…

Ten eerste was er weer het voetbaltoernooi en helaas hebben de straatjongens van het ADSN 2 wedstrijden verloren waardoor ze niet in de finale staan. Desondanks hebben ze er wel van genoten en zijn ze nog steeds fanatiek aan het trainen met voetbalcoach Sjors. Ze zouden een geit krijgen als ze zouden winnen maar ondanks dat ze niet gewonnen hebben wordt er waarschijnlijk binnenkort een geit gekocht om het toernooi af te sluiten. Dat wordt smullen dus!

Ook hebben we de verjaardag van Micheal gevierd, een Ugandese jongen die verrektes veel op Eddie Murphy lijkt. Hij is ook net zo hilarisch. We hadden een kleine surprise party voor hem georganiseerd op ons dak. Hij vond het helemaal geweldig en we hebben er een superleuke avond van gemaakt met lokale taart (een soort peperkoek met een gekleurde bovenkant) en drankjes.

Verder ben ik nog met Sjors en Iene naar Mabira Forest geweest. Iene is een vrijwilligster die voor 3 weekjes in Jinja bleef. We gingen met een Matuto (lokaal busje) naar Mabira Forest. Een groot stuk tropisch regenwoud. Iene heeft doodsangsten uitgestaan in de bus want die zit overvol gepropt en die rijdt als een bezetene omdat ze zo snel mogelijk op en neer willen rijden. Hier hebben we overnacht bij de backpackers van de Vlaamse meneer Fried en zijn Ugandese vrouw Lela. De backpackers heet Kingston Town en de hond heet Jamaica. Het waren dus duidelijk van die rasta figuren. (voornamelijk erg sloom en vaag). Overal posters van Bob Marley en de reggae vlaggen. Ook ontmoeten we daar Eric. Een Ugandese taxi chauffeur die de hele dag niks anders doet dan op blaadjes kauwen. Deze blaadjes moet je uren lang kauwen en het heeft het effect van een pepmiddel. Hij gebruikt het voornamelijk tijdens het rijden zodat het niet moe werd. We hebben ’s avonds een wandeling gemaakt door het bos naar een prachtig uitkijkpunt. En in de avond hebben we gechilled bij een kampvuurtje. In de ochtend stonden we al vroeg op voor een wandeling in het bos met onze gids. De wandeling duurde ongeveer 2 uren en de gids heeft ons allerlei medicinale planten en bomen laten zien. Er wonen nog steeds mensen in het bos ie veel gebruik maken van al deze bomen en planten. Het was echt een supermooi bos en we hebben veel geleerd. In de middag moesten we weer met de matuto terug naar de stad maar ze zaten allemaal overvol. Na 3 kwartier wachten stopte er een grote bus om ons mee te nemen. Het was een bus vol feestgangers die onderweg waren naar Iganga. Na een gezellige rit kwamen we weer terug in de stad waar we ons klaar maakten voor het laatste avondje stappen met Benthe en Janneke.

Dit was hun laatste week in Uganda en we zijn dus lekker nog uitgeweest en nog gaan zwemmen (levend verbrand natuurlijk). Zondag hadden we een afscheidsfeestje bij de Muggaga Boys. Waar we een heerlijk afscheidsdiner hadden met de broeders en uiteraard hadden de jongetjes weer voor entertainment gezorgd. Eerst zongen ze liedjes en daarna was er disco. Fantastisch om die kleine jongetjes te zien dansen, ze zijn zo verschrikkelijk ritmisch.
Op maandag zijn Sjors en ik meegegaan naar het vliegveld in Entebbe om ons Jan en ons Ben weg te brengen. Maar eerst gingen we Greta ophalen, een nieuwe vrijwilligster die nu bij de Muggaga Boys gaat werken. Na een laatste lunch hebben we afscheid genomen van Benthe en Janneke. Ik vind het heel jammer dat ze weg zijn en ik zal ze zeker gaan missen!!!

Toen we wegreden belde Janneke op dat ze problemen hadden met de immigratie dienst. Het bleek dat ze al 2 maanden illegaal in Uganda verbleven en daarvoor zouden ze nu 30 dollar per dag moeten betalen. Wat een drama, na veel kletsen hadden ze het uiteindelijk voor elkaar gekregen om de boete naar 17 dagen te krijgen á 30 dollar. Toen ze wilden pinnen bleek dat de automaat niet meer dan 500 dollar kon geven en na weer uitleg te hebben gegeven mochten ze gewoon doorlopen zonder te betalen. Uiteraard kregen Sjors en ik het toen ook benauwd. Dus wij op maandag meteen naar de immigratie dienst en ja hoor, ook wij verblijven al 2 maanden illegaal in Uganda. Na heel veel smeken en neptranen hebben we het voor elkaar gekregen om 100 dollar te betalen ook voor de rest van ons verblijf hier. We hebben dus eigenlijk de man van de immigratie dienst omgekocht door hem 100 dollar te geven en hij heeft ons 2 extra stempels in ons paspoort gezet. De visumdiest in Brussel heeft grote fouten gemaakt door niet te zeggen dat we ons binnen 30 dagen hadden moeten melden. Maar als het goed is is alles nu geregeld maar het zal nog spannend worden op het vliegveld.

Verder zijn dit de laatste dagen in Jinja voorlopig want vanaf zaterdag ga ik naar Kampala. Eerst werken we vanuit Kisoboka mee aan een kunstmanifestatie en dan blijven we nog een paar extra dagen in Kampala. En dinsdag ga ik mijn ouders ophalen op het vliegveld waarna we een rondreis gaan maken door centraal en westerlijk Uganda.

Morgen is een vrije dag in Uganda. Herdenking van de martelaren of zoiets. Dus morgenmiddag gaan we naar een toneelvoorstelling in Kimasa en vrijdag voorlopig afscheid nemen bij ADSN.

Dit was het weer voor deze keer!

Heel veel groetjes

• 02 Juni 2010 - 16:38

Janicka Bekmans:

Franky!
    Wat raaaar om jou blog te lezen vanuit nederland hahaha, wel super leuk! Wij zijn weer terug dus... Alles is vooral HEEL heel schoon, heel recht heel glad en heel erg blinkent. O en iedereen ruikt heeel erg naar parfum. Écht heel erg ;) hahaha. Maargoed, heel veel pleizer nog! Ga vanavond lekker stappen in Sombrero, voor DRIE moet je nu he! En geniet van de reis met je ouders. Bajieeee!

• 02 Juni 2010 - 19:46

Crash:

he je ouders komen leuk man(ga in de koffer mee)haha.jamaica en kingsten town haha zat ik daar ma.
    klingt heerlijk allemaal w8t op he volgende verhaal tot gauw in de verbouwde kooi.
    xxx crash

• 02 Juni 2010 - 21:29

Schoon:

Benieuwd naar Kampala... Die energieblaadjes kennen ze in Bolivia volgens mij ook!
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 03 Juni 2010 - 07:39

Nellie Postulart:

Lieve Franka, wat schrijf je toch geweldige verhalen!! Ondanks dat we hier op het werk (zeer) weinig tijd hebben, probeer ik ze toch telkens te lezen.
    Wens je veel plezier met pap en mam in Uganda. Het lijkt me super zo'n rondreis maken. Eet niet teveel sprinkhanen. Heb gehoord dat er erg veel kalorieën inzitten!!!
    Heel veel groetjes vanuit Venlo van ons allemaal.

• 03 Juni 2010 - 09:06

Meral:

Vrouwtje!! Lekkere torie weer... Wat een geweldige foto's weer en als ik jou zo zie zitten op een grond om tassen te maken krijg ik steeds meer respect voor jou en t leven van die mensen!! Geniet van je ouders iig .. Hoop dat t een mooie reis wordt en pas op je zelff!!

XXXx

• 03 Juni 2010 - 09:31

Tom:

Ha Franka,

Alweer zo'n geweldig verhaal. Ook veel plezier als je ouders in Uganda op vakantie komen, volgens mij ook wel spannend. Ik kijk alweer uit naar het volgende verhaal.

Groetjes en veel succes,
    Tom van ut UWV

• 03 Juni 2010 - 10:03

Bruder:

Ha badmuts, vette foto's en leuk verhaal! Geniet er nog van en succes met pap en mam volgende week!

Groetjes

• 03 Juni 2010 - 17:24

Renee:

Wat een avonturen weer en weer prachtige foto's. En heel leuk dat je ouders snel komen, hahaha dat zijn ook avonturiers zeg.. Hier is alles okee, het mooie weer is dan eindelijk begonnen. Doe je paps en mams de groetjes

groetjes vanuit Nederland

xx

• 04 Juni 2010 - 14:10

Ria V D Bongard:

hallo franka weer alles gelezen mooi verhaal nu komt mam bijna naar jou toe zondag nog bij mij koos is hier en rik ook verder heel veel groetjes dikke zoen van oma doei

• 05 Juni 2010 - 10:39

Carlijn:

Waren die energieblaadjes neet toevalig cocablaadjes haha, had dr auk un aantal meigesmokelt oet Bolivia!! Vuul plezeer met dien elders en suerte con todo...

xxxxx

• 05 Juni 2010 - 21:38

Patries:

Net als altijd weer genoten van je verhaal en de foto's.
    Wat gaat de tijd toch snel zeg, alweer op de helft.
    Een fijne vakantie met pap en mam, geniet er allemaal van!
    Heel veel groetjes

• 11 Juni 2010 - 19:38

Jan:

hee franka groetjes van ,,,ome jan,,,, hahaha

• 18 Juni 2010 - 08:40

Marjolein:

Hej hoe gaat het daar?

Staat het gastenhuis er nog?
    En hoe gaat het met je huisgenoot?

Ik heb je proberen te mailen, maar je emailadres lijkt niet te bestaan..
    Heb ik waarschijnlijk het verkeerde...?

xxxx
    Marjolein

• 20 Juni 2010 - 08:13

Masha:

Nou ali illegali is maar goed dat je het ff bent gaan checken, en dan gewoon lekker de immigratiedienst omkopen!! whawhawha Niet normaal ouwe! skibili dong dong skibili dong dong, its a rude boy ... in Kingston town (ken je ut nog) :p Heeeeel veel plezier met je ouders!!!!! XXX

• 01 Juli 2010 - 19:13

Benthe:

Ik ben benieuwd n2r je nieuwe verh222222lll!!