Aanslagen Uganda - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Franka Bongard - WaarBenJij.nu Aanslagen Uganda - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Franka Bongard - WaarBenJij.nu

Aanslagen Uganda

Door: frankainuganda

Blijf op de hoogte en volg Franka

15 Juli 2010 | Oeganda, Jinja

Hallo allemaal!

Bij ADSN krijg ik steeds een leukere band met de jongens en meiden. Laatst kreeg ik weer een zelfgemaakte ketting van een meisje zodat ze zeker wist dat ik haar niet zou vergeten als ik weer terug in Nederland ben. Ze praten elke dag over de dag dat ik weg ga en proberen met allerlei mooie verhaaltjes om me over te halen om hier te blijven. Ook met de straatjongens wordt het steeds leuker. We spelen vaak mens-erger-je-niet, dat is een hartstikke hip spel hier in Uganda, alleen gebruiken zij wel wat andere regels waardoor het spel nóg langer duurt. Maar zoals bij alles zijn ze ook bij dit spel natuurlijk weer hartstikke fanatiek. En zo vermaak ik me dagelijks bij het ADSN door eigenlijk gewoon te kletsen, nagels te lakken, spelletjes te spelen, treiteren en getreiterd worden door de jongens, en chillen met de jongens en meiden. Ze zijn allemaal bang dat het heel saai wordt als Sjors en ik terug naar Nederland gaan. We proberen een zo leuk mogelijke tijd met ze te hebben en met sommige jongens en meiden heb ik echt een leuke band opgebouwd. Ik weet zeker dat ik ze zal gaan missen als ik weer terug in Nederland ben…

Ook buiten ADSN houden we ons wel eens bezig met de straatkinderen. Zo zijn er 3 jongetjes die we altijd tegen komen op straat. Af en toe kopen we wat eten of drinken voor ze, behalve als we zien met flesje benzine of lijm. Vooral een jongetje, David, is mijn lievelingetje. Als hij me ziet dan komt ie op me afgestormd en wilt ie knuffelen. Laatst had ik een ijsje voor hem gekocht en hij was dolgelukkig. Hij ging even weg en kwam daarna terug en zei dat ik mijn ogen dicht moest doen. Beetje argwanend sloot ik mijn ogen om vervolgens een zelf geplukt bosje bloemen in mijn handen te zien.

Ook ben ik weer begonnen met les geven bij Balidha Bene. De eerste les heb ik foto’s laten zien van de vakantie met mijn ouders. Ze vonden het super interessant om foto’s van hun eigen land te zien. Bijzonder voor mij was om te zien dat ze heel weinig kennis hebben van hun eigen land. Ook deze meisjes hadden nog nooit een olifant of een giraffe gezien terwijl zij er zo dicht bij wonen.

En natuurlijk gaan we nog steeds veel uit. En elke avond is gevuld met fantastische muziek en de hele avond dansen. Ook zijn we naar een zeer bijzondere show geweest in een hotel. Hier mogen amateurs zich elke donderdag- en vrijdagavond uit sloven op een podium. Nou, en daar maken ze goed gebruik van. Elke idioot mag zijn dansje of kunstje doen waardoor het meer op een cabaretshow lijkt dan iets anders. We hebben ontzettend genoten van iedereen die zichzelf voor schut heeft gezet op het podium.

De wedstrijd Nederland - Uruguay hadden we weer in Bugembe gekeken waar ondertussen steeds meer mensen in oranje outfit verschenen. En net als de vorige keer gingen we met z’n allen weer helemaal los als Nederland een goal maakte. Ongelooflijk hoe enthousiast de Ugandezen Nederland supporten.

Verder zijn we nog op de verjaardag geweest bij een meisje die volgens mij in het Guiness Book of Records moet komen voor het meest gigantische achterwerk ooit gezien. En nu ben ik al redelijk wat gewend na al die maanden in Afrika maar dit meisje had een reet, echt niet meer normaal. Ik kon niet ophouden er na te kijken, ik kon me niet voorstellen dat het echt was. Zelf was ze broodmager maar op haar kont kon je makkelijk 2 kratjes bier plaatsen. Ik vraag me echt af hoe zij slaapt want op haar rug leek mij sowieso onmogelijk!
Omdat wij pas het laatste moment wisten dat er een verjaardag was en we werden opgehaald door een vriend Mozes, hadden Sjors en ik gaan kado. Toen het tijd was om de kado’s te geven stelden de andere dames dan ook voor om een stuk van mijn haar af te knippen zodat de jarige dit in haar kapsel kon verwerken. Wel leuk om een verjaardag mee te maken en zoals zo vaak gingen de mannen eerst discussiëren over wie het best met mij, de mzungu, mocht trouwen en over hoeveel dat wel niet zou kosten. Ondertussen ben ik al verschillende keren verkocht voor variërend van 2 koeien tot 10 geiten tot 4 kratjes frisdrank. En zelf heb ik natuurlijk niets in te brengen. Ook kregen we zoals bij elke feestelijk gelegenheid taart. Het probleem is dat de taarten er hier ontzettend lekker uitzien maar dat het eigenlijk peperkoek met een dikke suikerlaag is. Echt héél vies dus! In ieder geval weer een leuke beleving rijker in Uganda.

Bomaanslagen in Kampala.
Zoals de meeste van jullie wel gehoord hebben is Uganda aangevallen door terroristen. Hier beschrijf ik mijn beleving van de gebeurtenissen.

Op zondag hadden we met een hele groep Nederlanders afgesproken om de grote finale Nederland-Spanje te vieren in Kampala. Allemaal in het oranje vertrokken we als een optocht in een matatu (taxibusje) naar Kampala. De sfeer zat er lekker in en wat helemaal geweldig was is dat iedereen ons na riep; Tonight The Netherlands, we support you! Superleuk om als oranje helden door deze hectische hoofdstad te wandelen. De Nederlandse ambassade had oranje T-shirts uitgedeeld aan bodaboda chauffeurs waardoor we verspreid door de hele stad oranje bodaboda’s zagen. En zij zetten het natuurlijk al helemaal op een schreeuwen als ze ons zagen. Na een dagje rondlopen en genieten van alle leuke aandacht in Kampala gingen we met z’n allen achterop boda’s onderweg naar een restaurantje in de buurt van de plek waar we voetbal zouden kijken. Het moet er vast heel leuk hebben uitgezien; al die oranje mensen in een groep boda’s achter elkaar met toeters en al schreeuwend door de straten van Kampala. Aangekomen bij het restaurant zaten er nog meer Nederlanders dus de feestelijke stemming kwam er steeds meer in. En het volkslied had al verschillende keren door Kampala geklonken. Even voor de wedstrijd kwamen we aan in Iguana Bar, een bar van Nederlandse eigenaren. Hier zat het stampvol met allemaal Nederlanders en Marco Borsato en André Hazes klonken uit de speakers. Echt even vreemd om tussen al die Nederlanders te zijn maar het was natuurlijk hartstikke gezellig. Toen begon de wedstrijd en iedereen was natuurlijk gespannen en het was gloeiend heet in de bar. En vlak nadat Spanje het fatale doelpunt scoorde werd de tv zachter gezet en begonnen mensen weg te gaan. Persoonlijk vond ik dit nogal zwak aangezien we nog 2 minuten te spelen hadden. Totdat mij verteld werd dat Kampala aangevallen werd en dat we zo snel mogelijk de bar moesten verlaten. Iedereen was nogal beduusd omdat we net de het tegendoelpunt van Spanje aan het verwerken waren. En we dachten dat dit een of andere stunt was van teleurgestelde voetbalsupporters. Eenmaal buiten gekomen werd ons verteld dat er in de buurt 3 bomaanslagen gepleegd waren en dat we zo snel mogelijk het centrum uit moesten. Dus de eerste beste taxi gepakt en naar de accommodatie gegaan waar we zouden verblijven. Daar aangekomen begon het langzaam tot ons door te dringen wat er gebeurd was. We zetten de tv aan en zagen de verschrikkelijke beelden van de plekken waar de aanslagen hadden plaats gevonden.
Tijdens rusttijd van de finale zijn er 2 bommen ontploft in Kyadondo Rugby Club in Lugogo en even later ontplofte er een bom in een Ethiopische restaurant in Kabalagala. Totaal ligt het dodental momenteel op 76 maar er sterven nog steeds mensen aan verwondingen en er zijn nog verschillende mensen vermist. De aanslagen zijn opgeëist door de Somalische islamitische organisatie Al-Shabaab. Dit is een wraakactie voor de moslim Somaliërs die gedood zijn door de Ugandan Peacekeepers. Uganda wordt geacht hun soldaten terug te trekken uit Somalië. Volgens de woordvoerder van Al-Shabaab is Burundi het volgende land dat gaat lijden. Iedereen hoopt dat dit een eenmalige actie was tegen Uganda maar mensen zijn bang dat dit pas het begin is, vooral nadat president Museveni nog meer soldaten naar Somalië heeft gestuurd en oorlog heeft verklaard aan Al-Shabaab.
Achteraf is er nog een vierde bom gevonden in een populaire bar in Makindye, Kampala. Deze bom is gelukkig nooit tot ontploffing gekomen maar waarom is niet bekend.

De volgende ochtend werden we natuurlijk van alle kanten gebeld door mensen uit Jinja, want iedereen wist dat we in Kampala waren. Er was bekend dat er aanslagen gepleegd waren op plekken waar massaal voetbal gekeken werd. Ook werd er gezegd dat het doel was om zoveel mogelijk buitenlanders te treffen. Ik denk dat we van geluk mogen spreken dat wij naar die bewuste plek zijn gegaan en dat deze geen doelwit is geworden van terroristische aanslagen.
De krantenartikelen hier liegen er niet om. De meest verschrikkelijke, letterlijk misselijkmakende artikelen en foto’s staan in de krant. De kranten staan vol met verhalen over rondvliegend mensenvlees en foto’s van verminkte lijken.
Ik ben ontzettend dankbaar dat wij ongedeerd zijn gebleven en leef mee met alle slachtoffers en nabestaanden. Hopelijk gebeurt er niet nog zoiets en zullen de Ugandezen verder bespaard blijven van zulke verschrikkelijke acties. De aanslagen worden met veel verdriet en ongeloof opgevangen door de Ugandezen. Overal klinken verhalen van bange mensen die niet meer buiten durven te komen, iedereen vreest voor een vervolg.
Te beginnen met het grote jaarlijks landbouwfestival in Jinja. Elk jaar komen hier duizenden mensen op af om een week lang feest te vieren. Overal gaan geruchten dat hier de volgende aanslagen plaats zullen vinden en ze zeggen dat er zelfs al 2 mannen zijn tegengehouden die explosieven bij zich hadden. In hoeverre dit waar is durf ik niet te zeggen. De Nederlandse ambassade adviseert om vooral niet naar druk bezochte plekken te gaan. Ik zal jullie verder op de hoogte houden.

Verder is de SAMENgroep aangekomen uit Nederland. Een groep van 12 jongeren die de komende 4 weken op verschillende plekken in Jinja gaan werken, waaronder ook ADSN en Balidha Bene. We hebben al een kennismaking gehad en vanaf vrijdag komen er steeds 2 jongeren bij ons in huis wonen.
Ook ben ik nog met een paar meisjes van ADSN naar het landbouwfestival geweest. Een drukte van jewelste en overal muziek en demonstraties. Je kunt er gratis je haren laten stijlen dus volgens mij komen alle Ugandezen massaal voor deze gelegenheid naar het festival.

Nou hier ga ik het weer bij laten!

Tot de volgende keer!

Liefs,
Franka

  • 15 Juli 2010 - 15:17

    Janneke:

    Jaa weer een blog!
    Echt verschirkkelijk zeg, die aanslagen.. Het is hier ook best vaak op tv geweest, en dan zag je die mensen ook helemaal bebloed op de grond liggen, zo erg. Heel heel gelukkig dat jullie daar niet waren inderdaad! Vooral omdat ze het dus (lees ik nu) op buitenlanders gemun hadden, pff. Nu maar hopen dat het eenmalig was..

    Verder echt super leuk om je verhalen te lezen! Ik zou zo graag even een dagje meekijken hoe het nou allemaal gaat daar haha. Het gaat wel super snel trouwens, als die groep van SAMEN er al is!

    Ben je ook nog op Mugaga geweest? Alles nog goed daar? Ben had de matron gebeld en die is ontslagen! En gretha gaat dus ook al bijna weer weg las ik vanmoren bij haar..

    Nou Frank, veel plezier nog de komende tijd, vast leuk met die groep van samen! X

    O trouwens, even een leuke mededing voor jou als afsluiter.. tadamtadam... ik heb mijn wenkbrauwen geepileerd hahahahahahahah ben je trots op me?

    Byeieeee

  • 15 Juli 2010 - 16:57

    Charly:

    Hey sies, fijn um te huren det alles goat is, waren heej al geschrokken, maar dich nog mier dink ik..
    Schuut wal op de tied hè, hoap desse nog leuke dinger geis doan en geniet dr van,

    xxx

  • 15 Juli 2010 - 17:24

    Benthe:

    Hee Frank!

    Verschrikkelijk wat er is gebeurd! Ik werd wakker met een volle inbox op mijn phone: ''Aanslag in Uganda!'' ''Bom ontploft in Kampala!''
    Gelukkig ging met jullie alles goed en waren jullie ongedeerd! Ik volg het nieuws op de voet en heb zelfs al een paar ugandese gebedjes gedaan! Ook las ik trouwens dat afgelopen week een KLM vliegtuig op weg naar Entebbe terug was gekeerd naar Schiphol omdat er een vogel in de motor zat.

    Verder hebben jullie het echt nog super leuk daar! De tijd gaat zo snel, de SAMENgroep is er gewoon al! (fráááánk! ik wil ook teruggggg!!!!)

    En je kunt weer twee dagen per week genieten van de heerlijke kookkunsten van Alba! Sjors is vast al weer jalours! Ik heb even gecontact met Willie en het fotoboek is onderweg. Ik hoop dat jullie tijd hebben om even naar onze jongens te gaan ze het boek te geven. Weet je trouwens hoe het met Derick en Paul gaat? Ik ga trouwens zo even op Gretha haar blog kijken, die heeft ook weer een nieuwe zag ik net, misschien dat er nog nieuws over derick in.

    Nou Frank, Have Fun!
    Be carefull! En doe iedereen de groetjes!

    Liefs xx


  • 16 Juli 2010 - 14:44

    Paradijsvogel:

    Wat verschrikkelijk die aanslagen toen ik het zag op het nieuws dacht ik nog Franka zit daar niet, maar wel dus. Maar gelukkig toch nog ongedeerd. In ieder geval maar hopen dat het bij die ene keer blijft.

    En voor de rest heb ik weer genoten van je belevenissen en maar hopen dat er niet te veel verjaardagen meer komen anders kom je nog kaal en moddervet terug hahaha.

    Nou groetjes van ons allemaal vanuit een zonnig Noorbeek.

  • 16 Juli 2010 - 19:19

    Oma Ria Vd Bongard:

    hallo franka daar ben ik weer alles gelezen was wel akelig van die bommen je moet maar goed uit kijken want ik zou niet graag hebben dat je wat over kwam de tijd schiet nu op mam en pap hadden het fijn gehad ik heb de fotos op de computer heel mooi heb ze al 3 keer gezien heel veel groetjes en tot gauw dikke zoen doei

  • 17 Juli 2010 - 14:56

    Ome Jan:

    nauw franka het is er in iedergeval bom vol hahahahha gr tingel

  • 18 Juli 2010 - 09:52

    Crash:

    ik bin hiel blie detse neet in et verkierde cafe voetbal hes gekeke.
    wat verschrikkelijk zoevuul doeie.
    veur de res bin ik onder de indruk van die kont wie ein toeptoafel haha.
    bin blie alse weer truuk bis kan wal wat aafleiding gebroeke weer gezellig kaarte en yathzeeen.
    nou hiel vuul groetjes en knuffels van he.
    tata doei doei xxx crash

  • 18 Juli 2010 - 12:57

    Bruder:

    Ha schwester! Wat een klotezooi met die aanslagen. Zag het hier ook op het nieuws, niet normaal! Gelukkig dat er bij jullie niets gebeurd is! Schrok er wel van zeg.

    Maak eens een foto van die mega reet!

    -xxxx-

    PS: ik zou je al verkopen voor een flesje bier

  • 18 Juli 2010 - 23:14

    Masha:

    Heey lekker ding! Wat erg man van die aanslagen! ik krijg hier nauwelijks het nieuws mee. Ik hoor het eigenlijk nu pas via de NL radio :S Ik ben iig superblij dat jij veilig bent!

    Nou frash dus van 2 koeien tot 10 geiten en 4 kratjes fris wat een degradatie LOL Het kan hoger he de prijs!! hahaha

    Dikke knuffel en kus van mij!!!

  • 10 Augustus 2010 - 09:15

    Ria Vdbongard:

    hallo franka je hebt weer van alles mee ge maakt maar niet zo leuk word tijd dat je weer naar huis mag ben net met mam thuis gekomen had haar de groeten van jou gedaan zeis ook weer blij dat je terug komt ik heb gisteren nog met jou msn gedaan heel veel liefs van oma als je jarig bent bel ik doei
    !!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Jinja

Uganda!

Recente Reisverslagen:

27 Augustus 2010

Bye mzungu bye!

09 Augustus 2010

Een nieuw bericht uit Uganda

15 Juli 2010

Aanslagen Uganda

03 Juli 2010

Vakantie en Oranje gekte in Uganda!

02 Juni 2010

Al halverwege!
Franka

Actief sinds 23 Feb. 2010
Verslag gelezen: 641
Totaal aantal bezoekers 68154

Voorgaande reizen:

01 Maart 2010 - 01 September 2010

Uganda!

Landen bezocht: